Städning är en syssla som för de allra flesta utförs dagligen. Även om man inte storstädar och moppar golven varje dag så plockar man ständigt undan kläder eller t. ex. leksaker från golvet. Att städa är nödvändigt för att man ska trivas i sitt hem, men det är minst lika viktigt att man är noga med hälsan och ser till att man arbetar på rätt sätt.

Det allra vanligaste misstaget människor gör är i samband med dammsugning eller moppning. Oftast böjer man ryggen alldeles för mycket, antingen för att moppskaftet är alldeles för lågt eller för att man vill se till att ha ett stadigare och mer kontrollerat grepp. Man bör istället se till att dammsuga med en rak rygg och detsamma gäller för moppning. Moppskaft kan vanligtvis regleras så att de passar just din längd.

Det är inte ovanligt att denna typ av felaktiga rörelse kommer med många nackdelar. Många människor känner en kraftig ryggvärk efter att ha dammsugit hela hemmet och behöver vila ryggen efteråt. Detta kan lätt undvikas om man bara vet hur man ska arbeta för att förhindra värken. I längden kan positionen leda till bestående ryggskador och man kan även behöva ta hjälp av mediciner för att man ska slippa smärtan.

Precis som man ständigt blev påmind på gymnastiken i skolan ska man alltså böja knäna mer än vad man böjer ryggen. På detta sätt slipper ryggen den stora påfrestningen och man får istället snygga och vältränade ben på köpet. Detta är något man bör tänka på även i vardagen och gäller inte enbart i samband med städningen. Skillnaden är att man vid städning även också gnuggar eller tar i med mycket kraft för att gnugga bort fläckar eller dammsuga upp damm, vilket leder till en kraftigare påfrestning på ryggmusklerna. Städa rätt så slipper du problem i framtiden!